Zapalenie nadtwardówki

Zapalenie nadtwardówki

Zapalenie nadtwardówki to często występujące schorzenie, cechujące się łagodnym przebiegiem. Zwykle dotyczy młodych osób, często kobiet. Wykazuje tendencję do wielokrotnego nawracania, także w tym samym oku, ale może pojawiać się obuocznie. Z czasem nawroty występują coraz rzadziej, a po wielu latach mogę zupełnie zaniknąć. Wyróżnia się dwie postacie zapalenia nadtwardówki: proste i guzkowe. Guzkowe zapalenie charakteryzuje się mniej ostrym początkiem i bardziej przewlekłym przebiegiem niż zapalenie proste. Objawy W przypadku zapalenia prostego, początek choroby jest prawie zawsze ostry. W przeciągu godziny oko staje się zaczerwienione i pojawia się uczucie dyskomfortu, pieczenie lub kłucie. Wyjątkowo może pojawić się również ból w oku. Guzkowe zapalenie nadtwardówki objawia się zaczerwienieniem oka widocznym zazwyczaj po przebudzeniu. Zaczerwienie nie zmienia lokalizacji, ale może powiększać się podczas kolejnych dni. W tym czasie nasila się również dyskomfort i dolegliwości towarzyszące. Ponadto, pojawia się przekrwiony guzek. Leczenie Zarówno w przypadku prostego jak i guzkowego zapalenia nadtwardówki, leczenie może nie być konieczne i zależy od nasilenia objawów. Guzkowe zapalenie trwa jednak dłużej niż proste. W większości łagodnych postaci skuteczne są preparaty nawilżające gałkę oczną i obkurczające naczynia krwionośne. Stosowanie uprzednio schłodzonego suplementu łez może przynieść ulgę. Jeżeli pacjent zgłosi się do lekarza w ciągu 48 godzin od wystąpienia objawów, specjalista może zalecić podanie steroidów.