Zwyrodnienie plamki żółtej

Zwyrodnienie plamki żółtej

Zwyrodnienie plamki żółtej (ang. Age-related Macular Degeneration, AMD) jest to przewlekła choroba w wyniku, której dochodzi do nieodwracalnego uszkodzenia centralnej części siatkówki (plamki żółtej). Występuje u osób po 50. roku życia. W wyniku tej choroby dochodzi do uszkodzenia siatkówki (a szczególnie jej części centralnej – plamki żółtej), co prowadzi do pogorszenia, ubytków, a niejednokrotnie całkowitej utraty widzenia centralnego. Rozróżnia się postać suchą i wysiękową, która może dotknąć także ludzi młodych. To jedna z najpowszechniejszych i nieodwracalnych przyczyn poważnej utraty widzenia centralnego, z praktyczną ślepotą włącznie. Szacuje się, że około 19% populacji europejskiej po 65. roku życia straci wzrok z powodu AMD. Rosnącą globalnie liczbę chorych tłumaczy się przede wszystkim wzrastającą średnią długością życia. Czynniki ryzyka Objawy Do podstawowych objawów choroby należy pojawienie się ciemnych, szarych plam w centrum pola widzenia, a także metamorfopsje, czyli zniekształcone widzenie prostych linii. W przypadku suchego AMD rzadko dochodzi do ciężkiego pogorszenia widzenia. Zdarza się, że proces utraty wzroku postępuje i może przejść w postać wysiękową. Leczenie W przypadku suchego AMD nie istnieje skuteczna metoda leczenia. Jedynym leczeniem jest monitorowanie i spowalnianie postępowania choroby. Ważne są zmiany, które pacjent wprowadzi w swoim stylu życia: zmiana diety, zaprzestanie palenia tytoniu, ograniczenie ekspozycji na światło słoneczne. Niezbędne są wizyty kontrolne u specjalisty, a także samodzielne kontrolowanie widzenia za pomocą testu Amslera. Wysiękową postać AMD można również leczyć terapią spowalniającą (np. z pomocą iniekcji preparatów anty-VEGF do komory ciała szklistego). W krajach rozwiniętych AMD jest najczęstszą przyczyną nieodwracalnej utraty wzroku u osób powyżej 50 roku życia. Częstość występowania utraty wzroku wzrasta wraz z wiekiem.

Usługi, które mogą Ci pomóc

Angio-OCT plamki

Angio OCT, pozwala ocenić naczynia i mikrokrążenie w siatkówce oka.

OCT plamki

Badanie OCT to metoda badania polegająca na obrazowaniu przekrojów tkanek oka.