Przymglenia rogówki

Przymglenia rogówki

Rogówka jest przednią, przezroczystą częścią gałki ocznej, której prawidłowe funkcjonowanie jest niezbędne do dobrego widzenia. Zmniejszenie jej przejrzystości występuje w licznych chorobach tej części oka. Przyczyny i objawy Zaburzenia przejrzystości rogówki objawiają się przede wszystkim pogorszeniem ostrości wzroku. Może ono pojawić się w stopniu łagodnym (minimalne zamglenie widzenia), ale może również powodować całkowitą utratę wzroku (wzrok jest wtedy ograniczony do poczucia światła lub ruchu ręki przed okiem). Zmniejszenie przejrzystości towarzyszy zazwyczaj chorobom metabolicznym (np. mukopolisacharydozy), zmianom wrodzonym (np. zespół Petersa), urazom, stanom zapalnym, czy też zwyrodnieniom (nabytym chorobom) rogówki. W związku, z tym przymgleniu towarzyszą również inne dolegliwości charakterystyczne dla danej choroby (mogą to być ból, łzawienie, wydzielina, zadrażnienie gałki ocznej). Zaburzenia przejrzystości rogówki mogą być również wywołane stosowaniem niektórych leków (tzw. przyczyny jatrogenne). Na początku choroby stan widzenia może się zmieniać (pogarszać lub poprawiać), gdy jednak nastąpi utrwalenie zmętnienia rogówki (bielmo), widzenie stabilizuje się na danym poziomie. Poziom widzenia zależy od intensywności przymglenia i lokalizacji (najgroźniejsze są zmętnienia centralnej części rogówki). Leczenie Leczenie zależy od przyczyny dolegliwości. W przypadku większości zapaleń rogówki stosuje się leczenie farmakologiczne. Leczenie chirurgiczne może okazać się niezbędne tylko w bardzo ciężkich stanach. Chirurgicznie można leczyć utrwalone zmętnienia oraz zwyrodnienia i inne choroby przewlekłe, które powodują znaczne pogorszenie widzenia, a przez to jakość życia. Do zabiegów chirurgicznych zależą keratektomie (laserowe lub mechaniczne usunięcie powierzchniowych warstw rogówki) oraz przeszczepy rogówki. Należy jednak wziąć pod uwagę, że przeszczepy rogówki mają gorsze rokowanie u dzieci.