Zatyczki Parasol®

Date icon2022/09/12
zatyczki parasol
ZATYCZKI PARASOL®

Zespół Suchego Oka to dolegliwość, która wg różnych badań dotyka 5-50% populacji na całym świecie, zdecydowanie częściej u kobiet. Jest to wieloczynnikowy i wieloobjawowy zespół zaburzeń, powodujący dyskomfort, zaburzenia widzenia oraz uszkodzenia powierzchni gałki ocznej. U podłoża choroby leży przewlekły stan zapalny.
Pacjentów z zespołem suchego oka można podzielić na dwie grupy – tą o zmniejszonym wydzielaniu łez oraz tą, gdzie podstawowym problemem jest nadmierne ich parowanie
z powierzchni oka. Większość pacjentów posiada elementy obu tych zaburzeń.

Przyczyn zespołu suchego oka jest wiele – wiek, zmniejszenie częstotliwości mrugania (intensywna praca wzrokowa), niski poziom androgenów, choroby tkanki łącznej w tym zespół Sjögrena, stosowane leki ogólnoustrojowe (w tym izotretynoina stosowana w leczeniu trądziku), użytkowanie soczewek kontaktowych, stan po chirurgii refrakcyjnej ( np. LASIK), choroby skóry (trądzik różowaty, łuszczyca), stan po przeszczepie szpiku kostnego, przewlekłe zapalenie brzegów powiek, stosowanie leków okulistycznych miejscowych i wiele, wiele innych.
Schorzenie objawia się przede wszystkim pieczeniem oczu, zaczerwienieniem i uczuciem ciała obcego pod powieką. Mogą pojawiać się problemy z ostrością wzroku, mijające po mrugnięciu oraz wydzielina w worku spojówkowym. Objawy te zazwyczaj stają się coraz bardziej dokuczliwe w ciągu dnia, choć zdarza się, że pacjent skarży się na zaczerwienienie oczu już od godzin porannych.

Leczenie zespołu suchego oka

Leczenie zespołu suchego oka jest trudne i wielozadaniowe. Musi być poprzedzone gruntownie zebranym wywiadem lekarskim oraz badaniem w lampie szczelinowej tak,
by ocenić przyczyny podawanych dolegliwości.
Zaleca się rozważenie rzucenia palenia papierosów, wskazane jest modyfikacja otoczenia pacjenta w celu zmniejszenia parowania filmu łzowego. Należy też przyjrzeć się lekom jakie pacjent stosuje – zarówno ocznym jak i ogólnoustrojowym oraz zastanowić się nad ich ewentualną modyfikacją.
Podstawą w leczeniu zespołu suchego oka są preparaty sztucznych łez. Dodatkowo stosuje się leki przeciwzapalne, immunomodulujące, w ciężkich przypadkach opatrunkowe soczewki kontaktowe czy zabiegi chirurgiczne.  Udowodniono również, że suplementacja diety wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi omega-3 zwiększa średnią produkcję łez i ich objętość.
Pacjentom można również pomóc przez zamknięcie (okluzję) punktów łzowych – czasową lub stałą.
Czasowa okluzja może być wykonana na wiele sposobów – z użyciem kolagenowych implantów lub silikonowych zatyczek punktów łzowych. Zazwyczaj stosowane są zatyczki wchłanialne, gdzie czas okluzji jest różny, w zależności od rodzaju zastosowanej zatyczki – zazwyczaj 3-6 miesięcy.
Zatyczki Parasol zbudowane są z silikonu medycznego, mogą pozostawać na miejscu miesiące, jeśli ich rozmiar został właściwie dobrany, ponadto są widoczne w lampie szczelinowej, więc łatwo stwierdzić ich ewentualne przemieszczenie.

Ich skuteczne działanie opiera się na ruchomej, giętkiej konstrukcji noska. Nosek zatyczki podczas aplikacji składa się jak parasol, a następnie rozkłada, dzięki czemu idealnie dopasowuje się do wielkości kanalika, a jednocześnie dokładnie go uszczelnia. W większości przypadków eliminuje to także potrzebę rozszerzania punktu łzowego, co sprawia, że zabieg zamknięcia punktu łzowego nie przynosi pacjentowi dyskomfortu.

Rozmiary:

Zatyczki  Parasol dostępne są w rozmiarach:

XS (0.25 mm – 0.35 mm)
S (0.35 mm – 0.65 mm)
M (0.6 mm – 0.85 mm)
L (0.9 mm+)

Rozmiary S i M odpowiadają potrzebom 95% wszystkich pacjentów. Rozmiary XS i L są przeznaczone dla niestandardowych rozmiarów kanalików łzowych.

Pacjent z objawami suchego oka w każdym przypadku powinien zgłosić się do badania okulistycznego, gdzie zostanie dobrana odpowiednia terapia zgodna z jego potrzebami.

AKTUALNOŚCI

Zatyczki Parasol®

2022/09/12

Zatyczki Parasol zbudowane są z silikonu medycznego, mogą pozostawać na miejscu miesiące, jeśli ich rozmiar został właściwie dobrany, ponadto są widoczne w lampie szczelinowej, więc łatwo stwierdzić ich ewentualne przemieszczenie.

news image

Na czym polega badanie dna oka

2022/08/27

Badanie dna oka, nazywane także oftalmoskopią lub wziernikowaniem dna oka, to metoda pozwalająca lekarzu okuliście na ocenienie stanu tylnego odcinka narządu wzroku.

Gradówka

2022/08/24

Gradówka to powszechne schorzenie okulistyczne, które powstaje na skutek stanu zapalnego gruczołów łojowych (gruczołów Meiboma).